Etichete

, ,

 

Marie Keyrouz

Marie Keyrouz

Pentru cunoscători, muzica Orientului creştin constituie un neîncetat prilej de uimire. Aici s-au păstrat îndeosebi formele melosului arhaic, aprofundarea lor implicând o tulburătoare întoarcere la origini. O asemenea revelaţie a originilor este şi muzica interpretată de Sora Marie Keyrouz. Născută într-un spaţiu al interferenţelor (Deir el Ahmar, Liban), crescută în Biserica Maronită (una din cele mai vechi biserici orientale, descendentă a Bisericii Antiohiei) şi aparţinând congregaţiei Greco-Catolice Melkite prin vocaţia sa monastică, Sora Marie Keyrouz este posesoarea unui dublu doctorat în muzicologie şi antropologie religioasă la Universitatea Sorbona (1991), dar şi preşedinte fondator al Institutului Naţional de Muzică Sacră din Paris. 

Cunoscătoare a manuscriselor muzicale vechi şi a idiomurilor liturgice orientale (arabă, greacă, siriacă), Marie acoperă o bogată arie interpretativă: de la cântările maronite, bizantine şi melkite, la cele siriene catolice şi ortodoxe, mai recent dedicându-se (cu egală pasiune) tradiţiei sacre a Occidentului creştin (cântări gregoriene şi ambroziene, arii religioase culte).

Marie Keyrouz

Marie Keyrouz

În Liban, condiţia de creştin este una mărturisitoare (martirică). Aici războiul religios a făcut multe victime. Poate din acest motiv, Marie Keyrouz a înfiinţat (încă din 1984) un sugestiv Ansamblu al Păcii, alcătuit din muzicieni profesionişti, acompaniaţi de instrumente tradiţionale. O notă a acestui ansamblu e componenţa sa „ecumenică”, membrii săi aparţinând diferitelor tradiţii religioase ale Orientului Mijlociu. Ceea ce îi uneşte pe aceşti oameni e pasiunea pentru muzica sacră şi credinţa în mesajul ei pacificator.

Marie Keyrouz a fost numită şi „vocea ecumenică” a Orientului creştin, nu doar din pricina repertoriului abordat, cât mai ales a autenticităţii interpretării sale. Marie se situează în fiecare tradiţie potrivit modului celui mai adecvat de a o pune în valoare, universalitatea mesajului creştin nuanţându-se în funcţie de tipul de emisiune vocală specific contextului respectiv: siriac, greco-bizantin, arab sau latin.

Un spectacol de muzică sacră nu poate lăsa pe nimeni indiferent. Profani, atei sau agnostici, cu toţii vibrează la acordurile mistice ale acestei muzici. De altfel, Marie Keyrouz e o figură tipică de iluminată, „oficiind” cu fiecare concert o adevărată „liturghie a păcii”. Revelaţia originilor liturgice ale creştinismului constituie un veritabil „şoc” (LA CROIX) pentru un Occident mai mult sau mai puţin „opac” la propriile tradiţii. Miza acestei muzici este o recuperare a originilor, iar mesajul ei, unul de înţelegere şi iubire. 

Marie Keyrouz

Marie Keyrouz

S-a reproşat adeseori creştinsimului că nu pune suficient în valoare femeia. Dar s-a trecut cu vederea faptul că în Biserică femeia e plină de harismele Duhului (Luca 1,28), slujirea ei fiind una „apofatică”, adică mai presus de o numire oarecare. Bisericile ar fi cu adevărat „pustii” fără slujirea tainică a femeii. În Biserică, femeia slujeşte prin simpla ei prezenţă. Iată de ce Marie Keyrouz slujeşte atât de convingător şi de deplin, prin prezenţa ei harismatică şi prin vocea ei „coborâtă din Cer” (TELERAMA). Muzica ei este un sfâşietor Stabat Mater, deopotrivă arhaic şi actual, reiterând parcă drama Orientului creştin, drama crucii… 

Discografie:

„Cântul maronit tradiţional” CD audio – 1991, „Cântul sacru melkit” CD audio – 1994, „Cântece din Est” CD audio – 1996, „Cântul bizantin” CD audio – 1989, „Cântări sacre din Est şi din Vest” CD audio – 1999, „Psalmi pentru mileniul III” CD audio – 2001, „Imnele speranţei” CD audio – 2003, „Patimile Domnului în bisericile Orientale”  dublu CD audio – 2008

Site oficial:

www.keyrouz.com

Alexandru Valentin CRĂCIUN   

Mulţumesc în mod deosebit Sorei Marie Keyrouz pentru generozitatea cu care a consimţit ca aceste rânduri şi imagini să apară în revista Lumea Credinţei. Fie ca mesajul muzicii sale să ajungă şi în România ortodoxă!