Vocaţii în învăţământul românesc actual: Doamna Prof. Codruţa Sorina Missbach, Colegiul Naţional Spiru Haret, Bucureşti

 

Prof. Codruţa Sorina Missbach
Prof. Codruţa Sorina Missbach

Profesorul este fabricant de oameni. Profesorul seamănă cu un tâmplar care ia un lemn murdar din noroi, îl spală şi face din el mobilă de lux. (Petre ŢUŢEA)

S-a vorbit nu o dată despre „criza” învăţământului românesc actual. O criză a competenţelor profesionale (scăderea calităţii actului de predare), dar şi a conştiinţei morale în genere (lipsa de caracter sau de probitate profesională). Înainte să ne întrebăm, retoric: „unde sunt profesorii de altădată?”, vom încerca să risipim, fie şi parţial, această suspiciune: că în învăţământul românesc de după ’89 nu mai există profesori de vocaţie, care să-şi asume până la capăt misiunea – ingrată şi generoasă în acelaşi timp – de a forma oameni.

Doamna Codruţa Sorina Missbach este profesor de Ştiinţe Socio-Umane (psihologie, logică şi filosofie) la Colegiul Naţional Spiru Haret din Bucureşti. Autoare (împreună cu Prof. Ioan N. Roşca şi Prof. Ion Stepanescu) a primului manual de filosofie în limba română din Basarabia (după rusificare), şi, împreună cu Prof. Gabriel Ion (sub coordonarea aceluiaşi Ioan N. Roşca), a unui remarcabil Manual de filosofie (Corint, 2007) pentru curs liceal (poate cel mai bun manual de gen apărut la noi după revoluţie), Doamna Missbach – cum îi spun „spiriştii” – se înscrie în buna tradiţie a vocaţiilor pedagogice feminine româneşti. N-ar trebui să ne surprindă aceste cuvinte. Învăţământul românesc continuă să aibă figuri remarcabile, în pofida crizei despre care vorbeam, iar dacă aceste prezenţe profesorale de excepţie n-au atins încă binemeritata notorietate, se datoreşte mentalităţii noastre refractare la tipologia paideică tradiţională. Într-o societate pragmatică de consum, pare mai importantă abilitatea de a te „descurca”, decât continua „şlefuire” de sine. 

„Spiru Haret” se numără printre cele mai prestigioase colegii din Bucureşti. O bună parte a elitei culturale româneşti din secolul XX a trecut pe aici: Mircea Eliade, Grigore Moisil, Alexandru Ciorănescu, Nicolae Steinhardt, Constantin Noica, Alexandru Paleologu, Gheorghe Brătescu, Octavian Paler ş.a. Cu toate acestea, nu se poate concepe o generaţie de elită, fără profesori (formatori) de elită. Generaţia interbelică, de pildă, şi-a avut profesorii ei străluciţi (dintre care Nae Ionescu e poate cel mai cunoscut).

Doamna Codruţa Missbach e unul din acele spirite care, după expresia lui Mihail Sebastian „te pasionează până la a-ţi modifica viaţa”. Autenticitate, curaj, luciditate, seriozitate, nonconformism, spirit critic, pasiune, probitate morală, sunt tot atâtea virtuţi pedagogice şi umane, menite să trezească în tinerii liceeni, riscul de a gândi pe cont propriu. În „Spiru Haret” i se spune „Incoruptibila”. E ceea ce o face de temut pentru cei obişnuiţi să-şi treacă examenele „pe bani”. A intrat în legendă şi pentru intransigenţa cu care tratează mediocritatea. Interesant e faptul că această severitate constituie, pentru cei mai mulţi dintre elevi, mai degrabă un stimulent, o notă de farmec şi o sursă de fascinaţie continuă decât o „barieră” psihologică de netrecut. Şi e firesc să fie aşa! Pentru că „severitatea” în cauză e dublată de o imensă dragoste faţă de tot ceea ce implică vocaţia de profesor…

În perioada adolescenţei, când opţiunile sunt atât de confuze, întâlnirea cu un profesor de vocaţie poate fi hotărâtoare. Cursurile de logică, psihologie şi filosofie ale doamnei Codruţa Missbach au meritul de a fi, mai mult decât simple „înşiruiri de cunoştinţe”, veritabile lecţii de viaţă. Aşa cum mărturisea un elev: „Dacă «Spiru Haret» ar avea mai mulţi profesori ca dânsa, ar forma cu adevărat oameni”. Pot să spun că datorită acestor cursuri am optat (acum mai bine de 10 ani) pentru Facultatea de Filosofie. Memorabile au rămas în conştiinţa mea, analizele lucide şi pasionante ale filosofilor clasici: Platon, Kant, Schopenhauer, Nietzsche, pe care în facultate nu aveam să-i „gust” cu aceeaşi voluptate ca la orele de curs ale doamnei Missbach… 

Doamna Codruţa Sorina Missbach are darul rarisim de a trezi, în tinerii elevi de liceu, „foamea” şi „setea” de filosofie. Acest „antrenament de trezvie” (opusul „antrenamentului de uitare”, despre care vorbea Dan Puric), dă seama, în opinia mea, de măsura creştină a vocaţiei sale pedagogice. Trezvia se poate dovedi vitală în contextul „lipsei de repere” prin care trece astăzi societatea românească. Cei mai „expuşi” la efectele acestei debusolări sunt tinerii. Iată de ce consider că acest mod (neostentativ) de mărturisire creştină prin trezirea conştiinţei căutătoare de Adevăr, este poate „soluţia” morală pentru impasul în care se află învăţământul românesc actual.

Alexandru Valentin CRĂCIUN  

Anunțuri

5 comentarii

  1. Doamna Missbach mi-a fost profesoara in liceu si ma bucur sa descopar acest articol despre dansa. Este un pedagog foarte exigent – si pe buna dreptate, fiindca ofera mult mai mult decat cere, este un model prin simpla prezenta, prin discutia elevata si tinuta morala impecabila. Multi se temeau de dansa, insa numai pentru ca refuzau sa invete sau n-aveau puterea sa-si argumenteze propriile opinii. Macar de-am avea mai multi profesori ca dansa si invatamantul nostru ar fi fost mult mai departe…

  2. profesoara asta e doar nebuna cu frustrari mari din tinerete. Nu-i plac fetele frumoase si se razbuna pe ele cum poate mai bine dand trei fara motiv. Toata lumea o cunoaste si se stie de aceasta problema a dansei de generatii intregi. Dar nu stim din ce motiv nimeni nu o poate pune la punct stie doar sa de-a in judecata institutiile care incearca sa-si faca treaba, nu e nici pe departe un cadru didactic de apreciat, nu-ti ramane in suflet cu nimic. Halal!!!!

    1. Cred că cea care dă dovadă de frustrări și resentimente sunteți dumneavostră, judecând după conținutul mesajului. Faptul că ați primit o notă de trei nu constituie un argument. Eu unul (ca și mulți alți elevi ai doamnei profesoare) ne-am folosit foarte mult de cursurile dumneaei și de metoda ei pedagogică. Mă tem că sunteți în minoritate.

  3. Hristos a Inviat! Multumesc Valentin! Cat despre frustrarile de adolescent ce sa spunem?! De fapt, pe langa ca adolescenta este o perioada grea, ea este un soi de boala! Problema este: sa o depasesti pentru a avea mai tarziu confort psihic. Seninatate! Apoi, faptul ca am luptat cu SISTEMUL si ca l-am invins este ceea ce mi-a confirmat ca, da, se poate!

    1. Adevarat a inviat! Eu ma gandeam sa-i raspund domnisoarei cu pricina ca, din cate imi amintesc, prima mea nota la filosofie a fost un 3! Deci ma tem ca problema ei e de cu totul alta natura… mie unuia acea nota mi-a folosit enorm!! Daca insa ea va poarta ranchiuna, eu dimpotriva, va port recunostinta… (P.S. As fi continuat bucuros interviul pe care l-am inceput impreuna, dar mi-am ales un subiect greu la licenta in teologie: Rolul argumentatiei filosofice in disputa isihasta; iar asta imi consuma aproape tot timpul…)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s